Лабораторна робота 1
Лабораторна робота 1
Тема: Застосування засобів інформаційно-комунікаційних технологій з метою підвищення ефективності навчання
Мета: ознайомитися із способами та засобами застосування інформаційно-комунікаційних технологій з метою підвищення ефективності навчання, у самостійній та позааудиторній роботі.
Обладнання:
|
1. Електронний курс лекції 1.
2. Комп’ютер з ОС Windows та пакетом програм Microsoft Office, підключений до локальної мережі ВДПУ та мережі Інтернет.
|
Література
1. Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти : монографія / В. Ю. Биков – К. : Атіка, 2009. – 684 с.
2. Гуревич Р. С. Інформаційно-телекомунікаційні технології в навчальному процесі та наукових дослідженнях : навчальний посібник для студентів педагогічних ВНЗ і слухачів інститутів післядипломної педагогічної освіти / Р. С. Гуревич, М. Ю. Кадемія. – Київ : Освіта України, 2006. – 366 с.
3. Захарова И. Г. Информационные технологии в образовании : учебное пособие для студ. высш. учебн. заведений / И. Г. Захарова. – М. : Издательский центр «Академия», 2003. – 192 с.
4. Кадемія М. Ю. Інформаційно-комунікаційні технології навчання : словник глосарій / М. Ю. Кадемія, М. М. Козяр, Т. Є. Рак. – Львів : «СПОЛОМ», 2011. – 327 с.
5. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования : учебное пособие для студентов педагогических вузов и системы повышения квалификации педагогических кадров / Е. С. Полат, М. Ю.Бухаркина, М. В. Моисеева, А. Е. Петров ; Под. ред. Е. С. Полат. – 2-е изд., стер. – М. : Издательский центр «Академия», 2005. – 272 с.
І Відповіді
на контрольні запитання
1
Чи можна ототожнювати поняття «комп’ютерна технологія навчання» та
«інформаційна технологія», відповідь обґрунтувати.
Відповідь: Поняття «комп’ютерна технологія навчання» не можна
ототожнювати з поняттям «інформаційна технологія», тому що поняття технології
інформатизації освіти значно ширше, ніж тільки технологія використання
інформаційних і комунікаційних технологій у сфері освіти. Це поняття включає
увесь комплекс прийомів, методів, способів і підходів, цілей інформатизації
освіти, що забезпечують їх досягнення.
4. Які
властивості Інтернет, їх використання в навчальному процесі ВНЗ?
Відповідь: Головною
якістю Інтернет є наявність величезної кількості інформації різними мовами.
Така інформація не призначена безпосередньо для застосування в якості
навчального матеріалу, проте, для багатьох користувачів можливість роботи в
Інтернеті на заняттях слугує важливим мотивом їхньої поведінки.
Однією з цікавих
і корисних властивостей мережі Інтернет є наявність механізмів пошуку. Для
забезпечення ефективного пошуку інформації в комп’ютерних мережах
застосовуються технології пошуку інформації, мета яких – збирати дані про
інформаційні ресурси глобальної комп’ютерної мережі та надавати користувачам
можливість швидкого пошуку інформації. Головною якістю Інтернет є наявність
величезної кількості інформації різними мовами.
6. Які
позитивні і негативні наслідки використання ІКТ в навчальному процесі?
Відповідь Використання
засобів ІКТ у системі підготовки фахівців приводить до збагачення педагогічної
і організаційної діяльності навчального закладу наступними значущими
можливостями:
- удосконалення
методів і технологій відбору і формування змісту освіти;
- уведення
і розвиток нових спеціальних навчальних дисциплін і напрямів навчання, які
пов’язані з інформатикою та інформаційними технологіями;
- внесення
змін до навчання більшості традиційних дисциплін, безпосередньо не пов’язаних з
інформатикою;
- підвищення
ефективності навчання за рахунок підвищення рівня його індивідуалізації і
диференціації, використання додаткових мотиваційних важелів;
- організації
нових форм взаємодії в процесі навчання і зміни змісту, характеру діяльності
педагога і слухача;
- удосконалення
механізмів управління системою загальної середньої освіти.
Частіше всього,
однією з переваг навчання з використанням засобів інформатизації називають
індивідуалізацію навчання. Проте, разом із перевагами тут мають місце деякі
недоліки, що пов’язані з тотальною індивідуалізацією. Індивідуалізація зводить
до мінімуму обмежене в навчальному процесі живе спілкування викладачів і
студентів, пропонуючи їм спілкування у вигляді «діалогу з комп’ютером». Це
призводить до того, що студенти, які активно розмовляють, надовго замовкають
під час роботи із засобами ІКТ.
Вони не
одержують достатньої практики діалогічного спілкування, формування та
формулювання думки професійною мовою. Іншим істотним недоліком є згортання
соціальних контактів, скорочення соціальної взаємодії і спілкування.
Використання
інформаційних ресурсів, опублікованих у мережі Інтернет, часто призводить до
негативних наслідків. Найчастіше в процесі використання таких засобів
інформаційних технологій спрацьовує властивий усьому живому принцип економії
сил: запозичені з мережі Інтернет готові проекти, реферати, доповіді
і розв’язування завдань з підручників стали нині вже звичним фактом,
що не сприяє підвищенню ефективності навчання і виховання.
Інформаційні
технології можуть стати не лише потужним засобом становлення і розвитку студентів
(як особи; суб’єкта пізнання, практичної діяльності, спілкування,
самосвідомості), а й, навпаки, сприяти формуванню шаблонного мислення,
формального і безініціативного відношення до діяльності і т.ін.
У багатьох
випадках використання засобів інформатизації освіти невиправдано позбавляє
студентів можливості проведення реальних дослідів своїми руками, що негативно
позначається на результатах навчання.
І, нарешті, не
можна забувати про те, що надмірне і не виправдане використання більшості
засобів інформатизації негативно відбивається на здоров’ї всіх учасників
навчального процесу.
8. У
чому полягають переваги інформаційних технологій в навчальному процесі в
порівняні з традиційним навчальним процесом?
Відповідь Переваги
використання ІКТ у навчальному процесі:
− організація
пізнавальної діяльності шляхом моделювання;
− імітація
типових професійних ситуацій за допомогою мультимедіа;
− застосування
одержаних знань у наукових дослідженнях;
− ефективне
тренування знань, умінь і навичок;
− автоматизований
контроль результатів навчання;
− здійснення
зворотного зв’язку;
− розвиток
творчого мислення;
− можливості
об’єднання в навчальних програмах візуальної та звукової форм.
10. Охарактеризуйте
єдине інформаційне освітнє середовище та технологію його наповнення і
використання в навчальному процесі ВНЗ?
Відповідь Єдине
інформаційно-освітнє середовище – це
інтегроване середовище інформаційно-освітніх ресурсів (електронні бібліотеки,
навчальні системи і програми), програмно-технічних і телекомунікаційних
засобів, правил їхньої підтримки, адміністрування і використання, що
забезпечують єдині технологічні засоби інформації, інформаційну підтримку і
організацію навчального процесу, наукових досліджень, професійне
консультування. для того, щоб ЄІОС відповідало вимогам, його необхідно
оновлювати та доповнювати, забезпечувати психолого-педагогічними і методичними
розробками на виявлення оптимальних умов використання засобів ІКТ з метою
інтенсифікації навчального процесу, підвищення ефективності та якості. Інформаційне
освітнє середовище реалізується з використанням Веб-технологій та відповідає
вимозі відкритості. Централізація методичного та програмного забезпечення, з
одного боку, широкий доступ до представлених знань за допомогою корпоративних
засобів комунікації, з іншого боку, – дозволяють оперативно оновлювати і
розв’язувати поставлені завдання, наповнювати зміст навчального середовища
відповідно до нових знань і технологій.
Створення та
постійне оновлення ЄІОС інтегрує накопичені у ВНЗ науково-методичні
напрацювання, кадровий потенціал, інформаційні ресурси і технології, наявну
інформаційно-комунікаційну інфраструктуру та організаційні структури системи
освіти
11. Що
спільного та різного в поняттях «комп’ютерні технології», «інформаційні
технології»?
Відповідь Інформаційні
технології – це узагальнююче поняття,
що описує різні методи, способи та алгоритми збирання, зберігання, оброблення,
представлення і передавання інформації. «Комп’ютерна технологія навчання»,
включає увесь комплекс прийомів, методів, способів і підходів, цілей
інформатизації освіти, що забезпечують їх досягнення.
13. Навести
характеристику ППЗ та використання їх у навчальному процесі ВНЗ.
Відповідь ППЗ — сучасний
електронний мультимедійний підручник — це цілісна дидактична система, що
заснована на використанні комп’ютерних технологій і засобів Інтернету і яка
ставить за мету забезпечити навчання за індивідуальними і оптимальними
навчальними програмами з керуванням процесу навчання.Виправданим та ефективним
є використання ППЗ у навчальному процесі, якщо вони мають високий рівень
інтерактивності, що забезпечує діалог студента з комп’ютером, а це, в свою
чергу, відбувається тоді, коли здійснюється співпраця між студентом і
комп’ютером. Наслідками такої співпраці є високий рівень мотивації щодо
розв’язання поставлених завдань учасниками процесів, що вивчаються.
16. Схарактеризуйте
тренажери-імітатори. Наведіть приклад їх використання в навчальному процесі ВНЗ.
Відповідь Особливого
значення набуває створення та використання тренажерів-імітаторів, що надають
можливість за умови відповідних змін параметрів тих чи інших процесів
здійснювати аналіз цих процесів, приймати відповідні рішення, шукати шляхи
оптимального розв’язання наявної проблеми.
Кожний студент
має можливість роздивитися технічний пристрій, розібратися з його складовими, а
також виконати дії, що пов’язані з роботою цього пристрою, проаналізувати їхнє
виконання.
20. У
чому полягає мета, зміст та структура ЄІОС навчального закладу?
Відповідь Єдине
інформаційно-освітнє середовище – це інтегроване
середовище інформаційно-освітніх ресурсів (електронні бібліотеки, навчальні
системи і програми), програмно-технічних і телекомунікаційних засобів, правил
їхньої підтримки, адміністрування і використання, що забезпечують єдині
технологічні засоби інформації, інформаційну підтримку і організацію
навчального процесу, наукових досліджень, професійне консультування.Створення
та постійне оновлення ЄІОС інтегрує накопичені у ВНЗ науково-методичні
напрацювання, кадровий потенціал, інформаційні ресурси і технології, наявну
інформаційно-комунікаційну інфраструктуру та організаційні структури системи
освіти.ЄІОС є відображення освітнього простору ВНЗ, що є одночасно робочим
середовищем студента і викладача. Воно дозволяє спрямовувати студента на
співпрацю, розвивати такі якості особистості, як організованість,
дисциплінованість, уміння планувати свою діяльність. Можливості ЄІОС
забезпечують реалізацію необхідних умов для формування самостійності, потреби в
постійній самоосвіті. Це покладене в основу успішності та потреби випускників
на сучасному ринку праці.
ІІ Практичні завдання
Завдання 1. Представте
власну ідею використання різноманітних послуг Інтернет у майбутній педагогічній
діяльності:
-
під час проведення уроку;
Відповідь Під
час проведення уроку можна використовувати різноманітні онлайн-тести та
онлайн-ігри для повторення або закріплення матеріалу, електронні книги та
атласи, відеофрагменти, віртуальні моделі можна використовувати при вивченні
нового матеріалу.
Завдання
2. Опишіть інформаційне освітнє середовище
вашого навчального закладу, кафедри та методику його використання в навчальному
процесі:
− в
процесі традиційного навчання;
Відповідь ЄІОС
є відображення освітнього простору ВНЗ, що є одночасно робочим середовищем
студента і викладача. Воно дозволяє спрямовувати студента на співпрацю,
розвивати такі якості особистості, як організованість, дисциплінованість,
уміння планувати свою діяльність. Можливості ЄІОС забезпечують реалізацію
необхідних умов для формування самостійності, потреби в постійній самоосвіті.
Це покладене в основу успішності та потреби випускників на сучасному ринку
праці. Інформаційне середовище кафедри географії складається з сайту кафедри,
що містить інформацію про саму кафедру, її викладачів, про наукові видання, про
студентські гуртки, що існують на факультеті.
Завдання
3. Проведіть віртуальну екскурсію у
віртуальному музеї, виставці
Відповідь Віртуальний музей – 1)
набір електронних артефактів та інформаційних ресурсів. Колекція може включати
в себе картини, малюнки, фотографії, діаграми, графіки, записи, відеосегменти,
газетні статті, стенограми інтерв’ю, чисельні бази даних, а також багато інших
матеріалів, що можуть зберігатися у файловому сервісі музею; 2) колекція
цифрових записів, звукових файлів, текстових документів та інших даних:
історичних, наукових, культурних, які доступні через електронні засоби масової
інформації.
Узагальнюючи наведені визначення, можна вважати, що: віртуальний музей –
тип Веб-сайту, оптимізований для експозиції музейних матеріалів з будь-яких
галузей: від предметів мистецтва й історичних фактів до віртуальних колекцій та
реліквій.
Віртуальні музеї можуть використовуватися в освітній діяльності,
забезпечуючи доступ до всіх необхідних експонатів. Цифрова колекція віртуального
музею може бути організована як віртуальний тур і розширений пошук. Найбільш
популярними віртуальними музеями є Державний Ермітаж (Росія), Лувр (Фрація),
Державна Третяковська галерея (Росія), музей обчислювальної техніки Білого
Дому, Британський музей «Museum of Moving Images», «Радіо та телебачення», «Мадам Тюсо» (Нідерланди) та ін., в яких
створені віртуальні екскурсії залами цих музеїв. Наприклад, Веб-сайт: Музеї
світу. Віртуальні галереї живопису та бібліотеки містять:
− віртуальний музей живопису Small Bay;
− музеї світу;
− арт галереї;
− академії та бібліотеки;
− віртуальні галереї;
− короткі історичні відомості;
− пошукова сторінка.
Нині для Інтернет-музеїв виділено спеціальний домен вищого рівня museum. Значна сила Інтернет
надала можливість кожному бажаючому доторкнутися до шедеврів у режимі реального
часу.
Завдання
4. Опишіть віртуальну модель
з вивчаємої дисципліни та методику її використання в навчальному
процесі.
Відповідь Інтерактивна
3д модель Сонячної системи (3D), планет і нічного неба. Являє собою додаток
Solar System Scope, яке допоможе вам здійснювати віртуальні подорожі по
планетам і супутникам.Модель складається з 3-х видів (геліоцентричної,
геоцентрической і панорамної).Багато цікавих параметрів містить додаток solar
system 3d, він дозволяє вам спостерігати за найближчими астрономічними
об'єктами. Багато вчителів використовують цю модель в якості практичного
джерела, здатного показати і пояснити події в нашій Сонячній системі.
Завдання
6. Опишіть ЄІОС свого навчального закладу,
його зміст, наповнення та методику використання в підготовці майбутнього
фахівця.
Відповідь ЄІОС
ВДПУ складається з сайту університету, який виконує в першу чергу презентаційну,
інформаційну-довідкову та консолідувальну функцію і складається з цілої низки
окремих розділв ( "Про нас", що містить загальну інформацію про
університет; "Інститут та факультети", що містить інформацію про
факультети університету; "Абітурієнту", що містить корисну
інформацію для абітурієнтів, зокрема правила прийому, спеціальності і
спеціалізації, програми та критерії, нормативні документи тощо.); розробок з
дистанційного навчання;окремих сторінок вишівських видань, газет, наукових
журналів тощо. Основна мета ЄІОС ВНЗ полягає в забезпеченні можливості
вільного інтерактивного доступу до всіх освітніх ресурсів університету.
Комментарии
Отправить комментарий