Лабораторна робота 2


Тема: Проектна організація навчального процесу з використанням інформаційних технологій.
Мета: вивчити принципи, цілі, етапи роботи над проектом, вимоги до освітніх телекомунікаційних проектів.
Обладнання:

1. Електронний курс лекції 2.
2. Комп’ютер з ОС Windows та пакетом програм Microsoft Office, підключений до локальної мережі ВДПУ та мережі Інтернет.

Література
1.     Гуревич Р. С. Навчання у телекомунікаційних освітніх проектах (з досвіду роботи) / Р. С. Гуревич, М. Ю. Кадемія, Л. С. Шевченко. – Вінниця : «Ландо», 2007. –138 с.
2.     Гуревич Р. С. Проектна діяльність учнів ПТНЗ на основі інформаційно-комунікаційних технологій / Р. С. Гуревич, Л. В. Жиліна, М. Ю. Кадемія. – Вінниця : «Планер», 2009. – 100 с.
3.       Пахомова Н. Ю. Метод учебных проектов в образовательном учреждении : пособие для учителей и студентов педагогических вузов / Н. Ю. Пахомова. – М. : АРКТИ, 2003. – 112 с.
4.       Сергеев И. С. Как организовать проектную деятельность учащихся : практическое пособие для работников общеобразовательных учреждений / И. С. Сергеев– М. : АРКТИ, 2004. – 80 с.
5.  Терещук А. І. Методика організації проектної діяльності старшокласників з технологій : метод. посіб. для вчителів, навч. прогр., варіат. модулі / А. І. Терещук, С. М. Дятленко. – К. : Літера ЛТД, 2010. – 128 с.

І Відповіді на контрольні запитання
1.       У чому полягає перспективність використання проектної технології в навчанні студентів ВНЗ?
Відповідь: Проектна діяльність є особливою формою навчально-пізнавальної активності студентів, психологічний сенс якої полягає в забезпеченні єдності та наступності різних боків процесу навчання, що дозволяє розглядати її як значущий засіб розвитку особистості. Метод проектів за своєю дидактичною суттю спрямований на формування здібностей, маючи які, студент стає більш пристосованим до життя, вміє адаптуватися до умов, що змінюються, орієнтується в різноманітних ситуаціях, працює в різних колективах, тому що проектна діяльність є культурною формою діяльності, в якій можливе формування здатності до здійснення відповідального вибору. Проектна діяльність дозволяє вивчати матеріал, що виходить за межі навчальної програми, використовувати інформацію як із традиційних джерел (книг, словників, енциклопедій), так і з мережі Інтернет. Студенти навчаються працювати в мережі, здійснювати пошук інформації, використовувати різноманітні пошукові системи. В процесі роботи над проектом відбувається не тільки накопичення знань, а й творче їх осмислення.
2.       Чи можна ототожнювати поняття «проект» і «проектна діяльність», «метод проекту»? Відповідь обґрунтувати.
Відповідь: Проект  — обмежена часовими рамками діяльність, що має визначений початок та кінець, зазвичай обмежений датою, але також може обмежуватися фінансуванням або досягненням результатів, яка здійснюється для реалізації унікальних цілей та завдань, зазвичай, щоб призвести до вигідних змін або створення доданої вартості.

Метод проектів – це технологія, що включає в себе сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за своєю суттю.
Під методом проектів у дидактиці розуміють сукупність навчально-пізнавальних прийомів, що дозволяють студентам набувати знання й вміння в процесі планування і самостійного виконання певних практичних завдань із обов’язковою презентацією результатів.
           Проектна діяльність дозволяє вивчати матеріал, що виходить за межі навчальної програми, використовувати інформацію як із традиційних джерел (книг, словників, енциклопедій), так і з мережі Інтернет. Студенти навчаються працювати в мережі, здійснювати пошук інформації, використовувати різноманітні пошукові системи. В процесі роботи над проектом відбувається не тільки накопичення знань, а й творче їх осмислення.
Проектна діяльність розвиває: дослідницькі і творчі здібності особистості. Суть і цінність навчальних проектів полягає в тому, щоб навчити студентів проектувати власну траєкторію руху з вирішення того або іншого виробничого, соціокультурного питання.
5.       Схарактеризуйте телекомунікаційний проект.
Відповідь: Телекомунікаційний навчальний проект – це спільна навчально-пізнавальна, творча або ігрова діяльність студентів-партнерів, організована на основі комп’ютерної телекомунікації, що має єдину мету, узгоджені методи, способи діяльності, спрямовані на досягнення спільного результату.
8.       Які типи проектів використовуються в навчальному процесі?
Відповідь: Типи проектів:
  за домінуючою у проекті діяльністю: прикладний (практично-орієнтований), ознайомлювально-орієнтовний (інформаційний) дослідницький, пошуковий, творчий, рольовий;
  за предметно-змістовою сферою знань: монопроект (у рамках однієї галузі знань), міжпредметний проект;
  за характером координації проекту: безпосередній, опосередкований;
  за характером контактів (серед учасників одного навчального закладу, групи, міста, країни, різних країн світу);
  за кількістю учасників проекту: особистісні, парні, групові;
  за тривалістю виконання проекту: короткострокові, середньої тривалості, довгострокові.
9.       Які функції викладача в проектній діяльності?
Відповідь: Під час роботи над проектом викладач виконує такі функції:
сприяє студентам у пошуку джерел, здатних допомогти їм у роботі над проектом;
сам виступає джерелом інформації;
·        підтримує і стимулює студентів;
·        допомагає їм оволодіти новими інформаційними технологіями;
прищеплює студентам інформаційну культуру;
·        координує процес створення проекту;
·        підтримує безперервний зворотний зв’язок з метою просування студентів у роботі над проектом.
10.  У чому полягають переваги проектної організації навчального процесу з вивчення вашої дисципліни за проектною технологією з використанням ІКТ?
Відповідь: Проектне навчання стимулює і посилює позитивну мотивацію до навчання, тому що воно:
-   особистісно-орієнтоване;
-   активізує безліч дидактичних підходів – навчання у процесі діяльності, сумісне навчання, мозковий штурм, рольові ігри, евристичне та проблемне навчання, дискусія, командне навчання;
-   само-мотивуюче, що означає зростання інтересу та включення в роботу в міру її виконання;
-   дозволяє вчитись на власному досвіді та досвіді інших; приносить задоволення учням, які бачать продукт своєї власної праці.
12.  У чому полягає практична спрямованість використання методу проектів у вивченні вашої дисципліни ?
Відповідь: Модернізація навчально-виховного процесу відбувається за рахунок впровадження новітніх педагогічних технологій, які б давали можливість для розвитку творчих здібностей особистості. Такою новітньою педагогічною технологією є проективне навчання. У шкільному курсі географії проективні технології можуть успішно застосовуватися на різних етапах роботи: під час вивчення нового матеріалу, закріплення отриманих знань, проведення практичних робіт, а також для здійснення тематичного контролю. Застосування методу проектів в позакласній роботі з географії є також доцільним, оскільки проективні технології включають в себе теоретичну, практичну, дослідницьку та пошукову діяльності. Саме в позакласній роботі більшого пріоритету набудуть активні форми реалізації проекту, а саме такі як: екскурсія, подорож, гра, вистава. За допомогою методу проектів навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії учнів. Це - взаємонавчання, де учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними об’єктами навчання. Він ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії. Варто зазначити, що проектне навчання не тільки спонукає до вмотивованої діяльності відповідно до вікових і навчальних інтересів учнів, а й істотно трансформує роль педагога в керівництві нею. Вчитель стає помічником і наставником, здійснює контроль у процесі навчання, надаючи максимальні можливості для самостійної, творчої роботи тих, хто навчається. Проектна технологія передбачає використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийомів, засобів. Саме цьому сучасний учитель має бути добре ерудованим, мати навички вільного та критичного мислення, володіти системою психолого-педагогічних знань, вміти застосовувати інноваційні технології навчання. Тому надзвичайно важливим є вирішення проблеми якісної професійної підготовки майбутніх вчителів, бо від цього залежить результат навчання і виховання майбутніх поколінь.
13.  Який алгоритм виконання проекту, навести зміст кожного етапу?
Відповідь: Етапи роботи над проектом:
−       передпроект;
−       етап планування роботи над проектом;
−       аналітичний етап;
−       етап узагальнення;
−       презентація одержаних результатів.
Передпроект – це обмін знаннями з теми, інтересами, висловлювання побажань, питань; обговорення ідей; перерахування можливих тем проекту; формулювання теми проекту для групи; формулювання тем для роботи підгруп.
Основна мета етапу планування – одержання загального уявлення про майбутній напрям дослідницької роботи.
Планування роботи над проектом: визначення часових рамок, що обмежують етапи роботи; обговорення варіантів оформлення звітності про виконану роботу; формулювання найбільш актуальних проблем, здатних вплинути на процес проектування. Під час планування педагог лише зрідка вносить корективи в дискусію з планування проектної діяльності. Дуже важливо максимально надати ініціативу студентам, залишивши собі роль консультанта і помічника. Саме на цьому етапі визначаються основні проблеми, що відносяться до проведення дослідження: Як працювати з друкованими та електронними джерелами? Як правильно оформляти текст? Як знаходити, структурувати інформацію з Інтернет? Як створити електронну публікацію, презентацію? Як проводити анкетування і тестування?
Аналітичний етап: дослідницька робота студентів і самостійне одержання нових знань; уточнення висунутої мети і завдань; пошук і збирання інформації через власні знання і досвід; обмін інформацією з іншими особами (студентами, викладачами, батьками, запрошеними консультантами і т. ін.); вивчення спеціальної літератури, залучення матеріалів засобів масової інформації, Інтернет. Необхідно зазначити, що основним завданням аналітичного етапу є самостійне проведення студентами дослідження, вивчення і аналіз інформації.
Дуже важливими заходами аналітичного етапу є заняття, пов’язані з ознайомленням із спеціальними способами роботи, що вивчаються з алгоритмами, з інформацією, проведення анкетування, соціологічного опитування, пошук літератури і роботи з нею, пошук інформації в Інтернет.
На етапі підведення підсумків виконаної роботи представники кожної з підгруп звітують про проведення досліджень, розповідають про те, в якому стані находиться робота над текстом проекту. Іншим, не менш важливим завданням, що обговорюють учасники, є підготовка до презентації.
Етап узагальнення: систематизація, структурування одержаної інформації, інтеграція одержаних знань; побудова загальної логічної схеми для підведення підсумків (у вигляді рефератів, доповідей, конференцій, відеофільмів, спектаклів, стінгазет, журналів, презентацій в Інтернеті і т. ін.)
Презентація одержаних результатів: осмислення одержаних даних і способів досягнення результату, обмін інформацією, а також накопичення досвіду в групі; обговорення і спільна презентація учасниками результатів роботи над проектом; спільна презентація результатів на різних конкурсах проектів, а також спільні публікації.


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога